درباره ما


گازگرفتگی سگ ، عوارض گازگرفتگی سگ

مراقبت از حیوانات خانگی یا قرار گرفتن در معرض حمله خطر گازگرفتگی سگ و گربه را افزایش می دهد به همین علت دانستن اقدامات اولیه و مهم در این شرایط برای هرکسی الزامی است.

بازدید : 279 نفر

اگر دچار گازگرفتگی سگ و گربه شدید چه کار باید بکنید؟

حوادثی همچون گازگرفتگی سگ و گربه شاید شایع نباشد اما جدیت و خطر آن میزان حساسیت در کسب آگاهی را افزایش می دهد . شما باید بدانید که بعد از چنگ زدگی و گازگرفتگی توسط حیوانات مثل سگ و گربه چه اقداماتی باید انجام دهید تا جان خود را نجات داده و از ابتلا به هاری و... جلوگیری کنید .متأسفانه زمانی که سگی شما را گاز یا چنگ می گیرد و جایی از بدنتان دچار بریدگی می شود، احتمال ابتلا به هاری بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین باید سعی کنید خودتان را مصون نگه دارید و بلافاصله اقدامات درمانی را انجام دهید که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می کنیم.

-اگر سگ شما را گاز گرفت هرگز اطراف زخم را با پارچه نبندید و بگذارید زخم باز بماند.

-ناحیه مورد نظر را با آب و صابون به خوبی بشویید. اگر در خانه الکل دارید، می توانید زخم را با آن تمیز کنید؛ چرا که به مانند ماده ای ضدعفونی کننده عمل می کند. این کار باعث می شود که ناحیه مورد نظر از چرک و بزاق دهان سگ پاک شود.

-ظرف 24 ساعت حتما به پزشک مراجعه کرده و برای پیشگیری از عفونت حتما آمپول بزنید.

گازگرفتگی سگ چگونه درمان می شود؟

 بر اساس شدت گازگرفتگی، پزشک تصمیم می گیرد که چه نوع روش درمانی اعمال کند – مثلا یا جای آن را تمیز می کند و یا به شما واکسن می زند.

-برای خراش های جزئی، بهترین روش واکسن زدن است و در شرایطی که گاز سگ عمیق یا جایش شدید باشد، ایمونوگلوبولین ضدهاری تجویز خواهد شد.

-در اکثر موارد، پزشکان از بخیه زخم خودداری می کنند، مگر آنکه این زخم روی صورت بوده یا مناطق حساس بدن را دچار عفونت کرده باشد.

-اگر این زخم به خاطر گاز حیوان خانگی باشد، در آن حالت واکسنی با سه دوز توصیه می شود. برای مثال اگر در روز اول یک واکسن بزنید، دومی را باید سه روز بعد از آن بزنید و سومی را یک هفته بعد.

-اگر یک سگ ولگرد شما را گاز گرفته باشد، آنگاه باید پنج تا هفت بار عمل تزریق را در فاصله یک هفته ای بعد از تزریق سوم انجام دهید. این کار باعث افزایش قدرت ایمنی شما شده و خطر عفونت را کاهش می دهد.

گازگرفتگی سگ

خطرات گازگرفتگی سگ و گربه

گازگرفتگی بوسیله حیوانات خانگی مانند سگ و گربه یکی از حوادث رایجی است که ممکن است در خانه رخ دهد . در صورتی که سگ و گربه شما را گاز گرفته اند، این نکات را رعایت کنید:

چنانچه لازم باشد،با پزشک خود در میان بگذارید.
جای زخم را به آرامی با صابون و آب بشویید.
با حوله ی تمیز محل جراحت را فشار دهید تا خونریزی متوقف شود.
از باند استریل برای پانسمان زخم استفاده کنید.
محل زخم را بالاتر از قلب نگهدارید تا تورم کاهش یابد و از بروز عفونت جلوگیزی شود.
در صورتی که به هاری مشکوک هستید، به مقامات بهداشتی محلی گزارش کنید.
استفاده از پماد آنتی بیوتیک 2 بار در روز تا وقتی که زخم بهبود پیدا کند.

شرایط خطرناک بعد از گازگرفتگی سگ و گربه 

اگر گربه شما راگاز گرفته باشد. گازگرفتگی گربه اغلب سبب عفونت می شود. در مورد یک خراشیدگی ساده نیازی پزشک ندارید، اما اگر زخم عفونت کرده باشد، باید به پزشک مراجعه کردند.
اگر سگ دست سر یا پای شما گاز گرفته است یا شکاف عمیقی در نتیجه گازگرفتن ایجاد شده است.
اگر دیابت، بیماری کبدی، ریوی ، سرطان، ایدز یا بیماری های دیگری دارید که می تواند توانایی شما برای مقابله با عفونت کاهش دهد.
 هر علائمی از عفونت دارید، از قبیل سرخی، تورم ،حرارت ، افزایش حساسیت، ترشح چرک از زخم یا تب.
اگر خونریزیی دارید که بعد از 15 ثانیه فشار متوقف نشده است یا فکر می کنید شکستگی استخوان دارید، آسیب رشته های عصبی یا جراحات جدی دیگر.
اگز از آخرین باری که واکسن کزاز تزریق کرده اید، بیشتر از 5 سال می گذرد (اگر چنین است، ممکن است نیاز به تزریق واکسن تقویت کننده داشته باشید)
اگر حیوان وحشی یا حیوان خانگی شما را گاز گرفته است که معلوم نیست واکسن هاری زده است یا نه، شما را گاز گرفته است.
پزشک تان این اقدامات را ممکن است انجام دهد:

ممکن است برای آسیب دیدگی رشته های عصبی ، آسیب تاندون یا جراحت استخوان زخم بررسی و معاینه شود. همچنین پزشک علائم عفونت را نیز بررسی می کند.
تمیز کردن زخم با محلول خاص و برداشتن هر بافت آسیب دیده (برداشتن نسج آسیب دیده).
ممکن است از بخیه برای بستن جراحت ناشی از گاز گرفتگی استفاده شود، اما خیلی اوقات زخم باز نگه داشته می شود تا بهبودی پیدا کند، چرا که به این ترتیب خطر عفونت کاهش می یابد.
ممکن است برای جلوگیری ازعفونت آنتی بیوتیک تجویز شود.
ممکن است لازم باشد اگر بیشتر از 5 سال از واکسیناسیون کزازتان گذشته است، واکسن تان را تجدید کنید.

عوارض گازگرفتگی سگ و گربه  :

گازگرفتگی ها می توانند ایجاد عفونت شدید در محل بکنند و باعث ایجاد عفونتهای محل مفصل و یا استخوان گردند . اگر این گازگرفتگی در سر رخ دهد می تواند ایجاد مننژیت کند . شکستگیها و صدمات نخاعی – عصبی و نیز صدمات عروقی از عوارض آن می تواند باشد .

 خطرات گاز گرفتگی سگ

درمان و مراقبتهای اولیه بعد از گازگرفتگی سگ و گربه:

زخمهای گازگرفتگی را باید با مقدار زیاد محلول نمکی ایزوتونیک شستشو داد و برای اینکه فشار کافی را در هنگام شستشو ایجاد کنیم از یک سر سوزن 18 یا 19 استفاده می کنیم . هر زخم را باید با حداقل 200 میلی لیتر از این محلول شستشو داد . هنگام شستشو تکه ای از پوست و بافت تخریب شده را باید جدا کرد .

صدمات روی مفاصل حتماً با یک ارتوپد باید در میان گذاشته شود . بستن موقت زخم تا رسیدن به یک مرکز تخصصی نیز مورد بحث است . ولی می توان آنتی بیوتیکها را به فرد مصدوم داد مثل آموکسی سیلین .

بعداز گازگرفتگی سگ و گربه چه باید کرد؟

۱۷۳۶ views
ادامه مطلب

نظرات

بخش نظرات اين مطلب
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی