درباره ما

خبرگزاری فارس: ترکی الفیصل؛ سرباز عربستان در اسرائیل

یک بار دیگر ترکی الفیصل در جریان سخنرانی‌اش در نشست سالانه سازمان تروریستی‌ «مجاهدین خلق» (منافقین) در پاریس خود را به عنوان نقطه نزدیک شدن دیدگاه‌های اسرائیل و ریاض مطرح کرد.

 روزنامه لبنانی «الاخبار»، نوشت رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان با این اقدام به خوبی نشان داده که روند عادی سازی روابط ریاض و تل‌آویو به چه صورت خواهد بود.

ترکی الفیصل برادر سعود الفیصل وزیر خارجه درگذشته عربستان در سال 1973 به عنوان مشاور دیوان پادشاهی عربستان فعالیت خود را آغاز کرد پس از چهار سال ریاست سازمان اطلاعات این کشور را بر عهده گرفت و تا سال 2001 [آغاز دوره‌ای که عربستان در حمایت از آمریکا در جنگ سرد از نیروهای «جهادی» در افغانستان و دیگر کشورها حمایت می‌کرد] عهده دار این سمت بود.

در طول چند سال گذشته اسم ترکی الفیصل به عنوان یکی از شخصیت‌های سعودی که بیشترین دیدارها را به مقامات اسرائیلی داشته بر سر زبان‌ها افتاد.

این مقام ارشد سعودی که تلاش می‌کند به هر شکلی دل اسرائیلی‌ها را به دست آورد در نشست مونیخ از اظهارات «زیپی لیونی» وزیر دادگستری وقت اسرائیل که خواستار تشکیل دو دولت فلسطینی و یهودی شده بود حمایت کرده بود.

در طول سال‌های گذشته ترکی الفیصل با چندین مقام اسرائیلی دیدار کرده و یکی از جدیدترین آنها دیدار چند ماه پیش با «یعقوب عمیدرور» مشاور امنیت قومی سابق اسرائیل بود که «رابرت ساتلوف» مدیر اجرایی اندیشکده واشنگتن درباره آن گفته بود «موفق شده‌ایم زمینه‌ای برای برگزاری مذاکرات عربستان و اسرائیل فراهم کنیم».

با توجه به اتهام وارد شده به منافقین درباره همکاری با اسرائیل برای ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، به نظر می‌رسد حضور ترکی الفیصل در نشست اخیر منافقین در پاریس نیز در راستای معرفی نقش عربستان درقبال ایران بعد از توافق هسته‌ای با غرب صورت گرفته است.

۱۶۶ views
ادامه مطلب

نظرات

بخش نظرات اين مطلب
نظرات (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی